Sådan undervises i Svømmeskolen
Vores primære formål er at lære så mange børn og voksne som muligt at svømme. Vores trænings- og undervisningsfilosofi er baseret på DGI ”Svømmeskolen” samt grundprincipperne ved svømning; balance, bevægelse, elementskift og vejrtrækning. Vores tekniske udgangspunkt for alle svømmeholdene er således at opnå en optimal svømmeteknik. En optimal teknik giver større overskud til at svømme stærkt, men også en mere behagelig og skadesfri træning for svømmerne på sigt. I ”Svømmeskolen” trænes svømmernes basale færdigheder sideløbende med der undervises i egentlige svømmetag. Det foregår ofte gennem spil, leg og øvelser. Når vi i NSK underviser i svømmetag, starter vi med stilarterne crawl og rygcrawl. Vi tillader brugen af bælter i undervisningen, når man svømmer i det dybe bassin.
Vi svømmer ikke altid kun frem og tilbage!
Det skal være sjovt at gå til svømning, derfor er en stor del af vores undervisning bygget op omkring leg. Vores Instruktører er altid meget bevidste om at vælg sjove lege og øvelser, som svømmerne får et bestemt udbytte af. Vi kalder det formålsleg. Hvis man f.eks. har træning i vejrtrækning på programmet, så vælges der lege og øvelser som specielt træner denne færdighed. Vi foretrækker læring gennem leg.
Konkurrenceafdeling
NSK har i dag en mindre konkurrenceafdeling, men på sigt er det vores vision at få en stor konkurrenceafdeling. Vi har nogle dygtige instruktører, der har øje for at spotte talenter og skabe dygtige svømmere. På vores konkurrencehold fokuseres på at optræne den optimale svømmeteknik og svømme stærkt.